2018.05.28

Israelin kansalle annettu laki kulki lain arkin mukana luvattuun maahan (5. Moos. 31: 26). Matkoillaan israelilaiset lauloivat psalmien matkalauluja (Ps. 120 - 134). Etiopian kuningattaren hoviherra luki matkavaunuissa Jesajan kirjaa (Ap. t. 8: 27, 28).

Kansan muistitiedon mukaan Niilo Leveinen oli, nähtävästi seurojen alussa, vetänyt esille kirjakonttinsa ja asetellut Paavo Ruotsalaisen eteen kirjojaan huomauttaen, että hän antaa palaset ensin ja leivän sitten: Vanhan virsikirjan, Siionin, Ison Katekismuksen, Isämeidän selityskirjan, Huutavan äänen, Hunajan pisarat, todennäköisesti Lutherin postillan ja lopuksi Raamatun. Sen jälkeen hän kehotti Paavoa: "Syö niin paljon kuin jaksat ja vie Alakerityn heränneillekin! Mutta syö taidolla, ettet taitamattomuutesi takia kärsisi paljon vaivaa." Paavo oli sen kuultuaan remahtanut nauruun ja sanonut: "Voi veikkoseni, nyt on leipää petäjänkin edestä!" (Juurmaa, E. F.: Kristuksen sisällinen tunto)

Matkanteko on nykyisinkin suurelta osin odottamista, otollista aikaa lukemiselle. Matkakirjasto kootaan matkavalmistelujen yhteydessä matkan tarpeet huomioiden. Se voi sisältää tuttua, hyväksi havaittua hengellistä evästä ja rohtoa. Mukana voi yhtä hyvin olla uutta makua uteliaisuuden nälkään. Kesäloman kynnyksellä rinkkaan pakataan lukemista koko lomailun ajaksi.

Matkapuhelimet ja tabletit mahdollistavat laajankin matkakirjaston ilman painorajoitusta. Mutta verkkoon juuttumisen välttämiseksi perinteinen kirja ja kynänpätkä istuvat paremmin levon idylliin.

"Siunattu olet tullessasi ja siunattu olet lähtiessäsi." (5. Moos. 28: 6) Hotellihuoneessa yöpyvää odottaa nykyisin kuuluisa taistelija Gideon - Uusi testamentti ja Psalmit tai koko Raamattu.

Elämä on kuin matka. Allegorisessa kaksiosaisessa romaanissaan John Bunyan kuvaa kristityn vaellusta sekä Kristityn lesken ja lasten vaellusta.

C. S. Lewisin mielestä yleisin virhe Bunyanin teosta tulkittaessa "johtuu turmiollisesta tavasta lukea allegoriaa ikään kuin se olisi käännettäväksi tarkoitettu kryptogrammi; ikään kuin sen jälkeen kuin olemme tajunneet, mitä kuva (kuten sanomme) 'tarkoittaa', heitämme sen menemän ja ajattelemme sitä todellisen elämän ainesta, jota se edustaa. - - Meidän ei pitäisi ajatella näin: 'Tämä vehreä laakso, jossa paimenpoika laulaa, edustaa nöyryyttä.' Lukiessamme meidän pitäisi oivaltaa, että nöyryys on kuin tuo vehreä laakso. Sillä tavoin, aina edetessä kirjaan sisään - - käsite rikastuu." (Green, R. L. & Hooper, W.: C. S. Lewis - elämänkerta)

Myös kirjan lukeminen on kuin matka.

Risto Syrjä